شش ترفند مهم در خیاطی

شش ترفند مهم در خیاطی

نرجس بانو ترفندهای خیاطی دانستنی های خیاطی

افسانه 1: پارچه های دانتل دارای جهت خاصی نیستند و تار و پود آنها خیلی با هم متفاوت نیست. بنابراین شما میتوانید این پارچه ها را در هر فرمی که تمایل دارید برش بزنید...
حقیقت: این واقعیت دارد فقط نیازمند یک طراحی دقیق هست چرا که بیشتر دانتل ها دارای خاصیت کشسانی بیشتر در یک جهت نسبت به سایر جهات هستند. نکته مهم تر اینکه بیشتر دانتل ها دارای یک طرح و نقشه با یک طراحی جهت دار هستند.

 

 


افسانه 2: روش دوخت هنگ کنگی بهترین روش دوخت برای طراحی هایی هستند که بر اساس مهارت دوخت طراحی میشوند.
حقیقت: عمومأ بهترین روش دوخت برای درزها پس دوزی کردن است. این دوخت صاف و تخت با برجستگی کم بوده و باعث میشود پارچه بهتر بخوابد و در نتیجه این دوخت و درز از روی لباس کمتر خود را نشان میدهد. روش دوخت هنگ کنگی بهترین روش برای لباسهای بدون آستر می باشد و این درحالی است که تعداد کمی از لباسهایی که به این روش دوخت میخورند جزء لباسهای کاتور به حساب می آیند. این روش در کشور ما ایران کم و بیش با عنوان گاند کشی شناخته میشود.

 

 

 

روش پس دوزی و لبه دوزی با دست

 

 

نمونه دیگری از روش پاکدوزی با دست- برند دیور

 

 

 


افسانه 3: وقتی دارید دوختی شبیه لحاف دوزی روی لباسی انجام میدید بهتره که یک ردیف از پایین به بالا و ردیف بعد رو بر عکس دوخت بزنید.

حقیقت: کار دوخت لحاف دوزی شما بر روی لباس جذابتر خواهد شد اگر که تمام دوختها در یک جهت انجام شود.

 

 


افسانه 4: زمانهایی که قصد دارید نوار اریب تهیه کنید، پارچه رو از یک گوشه به گونه ای تا کنید به روشی که طول و عرض پارچه موازی یکدیگر (منطبق بر هم) قرار گیرند.
حقیقت: برای برش زدن یک نوار اریب صحیح از یک گونیا متوازی الاضلاع استفاده کنید. پارچه را روی میز پهن کنید. لبه ترکی پارجه را با لبه میز تراز کنید. یکی از ضلع های قائمه گونیا را با راستای پارچه تنظیم کنید و در اینصورت ضلع اریب گونیا را برای برش نوار اریب علامت بزنید.

 

 


افسانه 5:
آستر و یا تکه های کارشده داخل لباس باید از پارچه اصلی و رویه کار کوچکتر باشند.
حقیقت: این نکته به جنس پارچه اصلی و جنس متریال کارشده داخل لباس بستگی داره. وقتی که لایی به کار رفته خشک باشه مثل لایی مویی، باید خیلی مختصر از پارچه اصلی کوچیکتر باشه به اندازه ای که زیر پارچه اصلی تا نشده. اما باعث خشکی کار شده و حرکت رو سخت می کنه. برای تخفیف این نکته Yves Saint Laurent غالبأ لایی مویی هایی را که برای آستر کردن کتهای پشمی به کار می برد، از اریب پارچه برش میزد چرا که باعث میشد با حرکت بدن حرکت کند و از تحرک بدن جلوگیری نکند.

 

 


افسانه 6: وقتی که قصد دارید یک لباس رو آستر کشی کنید (نوعی از آستر کشی که آستر همانند پارچه اصلی برش زده میشود و در ترکیب با پارچه اصلی همانند یک پارچه یک لا با آن برخورد میشود. این آستر در تمام درزها به همراه پارچه اصلی دوخته میشود) ،خطوط دوخت رو بر روی آستر کپی کنید. سپس از این آستر به عنوان الگوی برش پارچه اصلی استفاده کنید.
حقیقت: این روش وقتی جواب میده که جنس پارچه اصلی و زیرساز از نظر کشسانی و فرم یکسان باشند. برای مثال این تکنیک زمانی مؤثر خواهد بود که مثلن یک پارچه با بافت فشرده مثل دوپینی ( ابریشم خام) را که فاقد هیچ گونه قابلیت کشسانی می باشد را با ابریشم ارگانزا کاور کنید. زمانی که پارچه ای با قابلیت کشسانی مشابه پشم مانند کرپ پشمی قصد دارید اماده سازی کرده و زیرساز کنید، پارچه ای همچون ابریشم ارگانزا دیگر پاسخگو نیست چراکه هیچ نوع کششی ندارد و پارچه پشمی شما نمایی شبیه یک لباس سیلک به خود میگیرد. هنگامی که پارچه های پشمی را آستر کشی می کنید چنانچه پارچه زیر ساز شما هیچ نوع کششی ندارد، این حالت خشک پارچه را با بریدن آن از اریب کاهش دهید و یا از یک پارچه با قابلیت کشسانی مناسب استفاده کنید.

 

 

 

دانستنی های مهم خیاطی را از دست ندهید.

 



شاید به آموزش های زیر نیز علاقه مند باشید


جدید ترین آموزش های الگو


نظرات کاربران

  • کاربر مهمان
    4 0
    20 تیر 1398

    عالی

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید


کاراکتر باقیمانده
مطالعه کن