آموزش کامل استفاده از انواع لایی ها در لباس

آموزش کامل استفاده از انواع لایی ها در لباس

نرجس بانو چسباندن انواع لایی دانستنی های خیاطی

چرا لایی چسب به لباس می چسبانیم:

۱-قسمت هایی از پارچه که احتیاج به سفتی بیشتری دارند مثلا در یقه، مچ، سجاف جلوی لباس، لبه آستین، دمپای شلوار و دامن و کت از لایی چسب استفاده می شود.


۲-پارچه هایی که تار و پود درشت دارند و با فشار آمدن به درزها از هم باز یا شیت می شوند می توان کل لباس را لایی کرد.یا اگر پارچه نازک نیست و رد لایی دیده نمی شود یک نوار به پهنای ۲ سانتی متر و قد هر درز، از لایی چسب بریده و به درز ها
بچسبانید همین طور دور حلقه آستین و فاق شلوار.

۳- برای جلوگیری از کش آمدن پارچه و تغییر آن.

۴- برای جلوگیری از چروک شدن پارچه نخی و ساتن .
۵- برای جلوگیری از کیس خوردن درزها در پارچه ابریشم خام و مصنوعی با مدل تنگ.
۶-پارچه های لطیف که بخواهید نسبت به مدل لباس درجه ضخامت شان بیشتر شود.

۷-اگر بخواهید روی قسمتی از لباس کار دست کنید.

 

 

 

 

انواع لایی چسب


در انتخاب لایی چسب باید دقت کرد که با جنس و ضخامت پارچه هماهنگ باشد و برابر یا کمی نازک تر از پارچه باشد.


۱- لایی چسب کاغذی: ضخیم آن لایی زنجان است که بیشتر در نوار کمر دامن و در پارچه های ضخیم و نازک آن در یقه و مچ پارچه های با ضخامت متوسط استفاده می شود. در پارچه های ترگال، کتان و نخی از لایی کاغذی استفاده کنید. اما در پارچه ابریشمی از لایی کاغذی استفاده نکنید و از لایی پارچه ای استفاده کنید

۲- لایی پارچه ای: جنس آن از پارچه است و تار و پود دارد و راه آن در راستای پارچه است و کش نمی آید. قبل از استفاده با آب بشویید چون آب می رود و لباس را جمع می کند در پارچه های نسبتا لطیف مثل ابریشم کاربرد دارد.

۳-لایی پارچه ای ارگانزا: همان پارچه ارگانزا است چسب ندارد و به پارچه دوخته می شود برای پارچه های ظریف و نازک مثل حریر و تور استفاده می شود و باید همرنگ پارچه باشد.

۴- لایی چسب دورو یا زانفیکس: از هر دو  طرف به پارچه می چسبد دو نوع است نواری باریک که در لبه دامن و آستین و شلوار استفاده می شود .نوع دوم عرض دار است که در یقه و مچ و سجاف قابل استفاده است.

۵- لایی حریر یا ژرسه : قابلیت کش آمدن دارد مناسب برای لایی کردن کل لباس است.

۶- لایی مویی یا سوزنی: این لایی هم دوختنی است و چسباندنی نیست جنس آن از پشم است و در کت و پالتوی مردانه قابل استفاده است.

۷- لایی سولیکا: در یقه پیراهن مردانه به کار می رود و سفت و خشک است و در کاپ دوزی هم کاربرد دارد.

روش چسباندن لایی چسب کاغذی


اگر لایی چسب کاغذی باشد الگو را روی آن گذاشته و قیچی کنید معمولا در پارچه های ضخیم، بخصوص در سجاف و یقه برای لایی
زاپاس نمی گذارند فقط یک میلی متر اضافه می گذارند که لایی فقط یک دوخت بخورد که جدا نشود. لایی را روی پارچه بگذارید طوری که سمت چسب دار و براق و زبر لایی در پشت پارچه قرار بگیرد.

اگر یک پارچه نم دار روی آن پهن کنید و اتو را روی آن ۱۵ ثانیه قرار داده و بعد بردارید اتو را روی پارچه نمالید با این کار هم لایی
می چسبد هم کف اتو کثیف نمی شود.

 

 

 

روش چسباندن لایی چسب پار چه ای

دو روش برای چسباندن لایی پارچه ای وجود دارد:

( الف)- اگر بخواهیدکل بالاتنه و یا دامن را لایی کنید پارچه را اتو کنید تا چروک آن برطرف شود آن را روی میز پهن کنید و سمت چسب دار و براق و زبر لایی چسب را روی پارچه بگذارید و اتو را بگذارید و بردارید.

اتو را روی لایی چسب نمالید دقت کنید که پارچه زیر لایی چسب صاف باشد تا مجبور به کندن لایی چسب نشوید.
پارچه که لایی شد یک بار دیگر اتو کنید تا کاملا لایی بچسبد حالا الگو را بگذارید و برش بزنید. اگر قسمتی از پارچه یا لایی کیس خورد که مجبور به جدا کردن لایی شدید قسمتی را که میخواهید جدا کنید کمی با اتو گرم کنید بعد لایی را از پارچه جدا کنید که تار و پودپارچه کش نیاید.

این کار راروی پارچه ظریف مثل حریر انجام ندهید و الا تار و پود پارچه به هم می ریزد باید خیلی در لایی چسباندن دقت کنید تا مجبور به کندن لایی نشوید.

 

 

روش دوم چسباندن لایی پارچه ای


اگر لایی حریر یا ژرسه را به قسمتی از لباس می خواهید بچسبانید مثلا جلوی لباس، سجاف، یقه و یا دامن را می خواهید لایی کنید ولی لایی یک تکه در دسترس ندارید نباید لایی را جدا برش بزنید چون لوله می شود و نمی توان آن را چسباند.

۱- دامن را برش بزنید ولی خطوط زاپاس و ساسون را به دامن منتقل نکنید چون خطوط زیر لایی چسب می مانند و دیده نمی شوند پس بعد از چسباندن لایی چسب، دوباره الگو را روی دامن گذاشته و خطوط زاپاس را بکشید.

۲- الگوی پشت و جلو را روی میز قرار دهید  و دامن جلو را روی الگوی جلو و دامن پشت را روی الگوی پشت بگذارید طوری که پشت پارچه را ببینید حالا الگوها را تطبیق دهید.

 

 

۳- پارچه لایی چسب را روی دامن پشت و جلو قراردهید و اتو را بگذارید و بردارید ولی اتو را نلغزانید. با این کار دامن بعد از لایی شدن از فرم اصلی خود خارج نمی شود و سمت راست با سمت چپ قرینه در می آیند.

 

 

۴- دور الگوی پشت را با دقت قیچی کنید.

۵- نصف الگوی جلو، لایی شده ولی زیر آن هنوز لایی نیست دامن را باز کرده و قسمت لایی نشده را رو بگذارید که آن را ببینید لایی
را مرتب کنید بخصوص دقت کنید روی دولای بسته لایی چروک و جمع نشده باشد و با زیری تطبیق بدهید و اتو کنید.

۶- یکی از پشت ها لایی نشده طوری روی هم تطبیق دهید که قسمت لایی نشده را ببینید تا بتوانید لایی را روی آن قرا ر دهید و بچسبانید دیگر گذاشتن الگوی کاغذی لازم نیست.

۷- دور دامن پشت و جلو را قیچی کنید و اضافه  لایی چسب را با دقت بچینید در غیر این صورت موقع اتو کردن درز ، اضافه های لایی چسب به  کف اتو چسبیده و اتو را کثیف میکند بعد با اتو کردن روی دامن، لکه ها به دامن منتقل می شود.

۸- حالا الگوهای کاغذی را روی پشت و جلوی دامن گذاشته و خطوط زاپاس را منتقل کنید.

 

 

 

۹- اگر موقع اتو کردن لایی چسب، در یک قسمت از دامن، لایی چسب تا خورد و خراب شد اتو را  به آرامی روی آن بگذارید تا کمی گرم شود بعد به آرامی لایی را از دامن جدا کنید تا به بافت پارچه آسیب نرسد بعد آن را اصلاح کنید با پارچه سرد شده و پارچه حریر این کار را نکنید.

۱۰- قبل از دوخت یک بار پشت و جلو را اتو بزنید تا لایی کاملا بچسبد.

 

 

پاک کردن چسب لایی از روی لباس


اگر به هرعلتی لایی چسب را از لباس جدا کردید و چسب آن بر روی لباس باقی ماند کافی ست کمی سرکه سفید یا استون روی یک تکه پارچه سفید بزنید و روی لباس بکشید خواهید دید که چسب به راحتی از لباس جدا می شود.

تمیز کردن کف اتو

اگر کف اتو به لایی چسبید و قهوه ای شد با چند روش می توان آن را تمیز کرد.

۱- روی لبه میز یک تکه پارچه خشن و زبر نخی مثل متقال بگذارید اتو را داغ کنید و روی لبه میز که متقال خشن انداخته اید کف اتو را آنقدر بمالید تا تمیز شود.

۲-کف اتو را همان طور که داغ است کمی صابون رخت شویی بمالید و با پارچه تمیزی پاک کنید.

۳-کف اتو را با سرکه و نمک گرم شده تمیز کنید.

۴- کف اتو را با جوش شیرین و خمیردندان مخلوط شده تمیز کنید.

دانستنی های مهم خیاطی را حتما بخوانید.



شاید به آموزش های زیر نیز علاقه مند باشید


جدید ترین آموزش های الگو


نظرات کاربران

  • Z-sh
    5 2
    24 آذر 1398

    متشکرم

  • جهانگیر
    5 1
    3 دی 1398

    عالی

  • سرگل
    2 4
    7 اسفند 1398

    عالی بود

  • بهار
    2 2
    1 اردیبهشت 1399

    خیلی عالی بود

  • زهرا
    6 1
    10 اردیبهشت 1399

    لطفا جواب منو بدین به پارچه کرپ چه لایی بچسبلنم که بهش بچسبه و با شستشو جدا نشه

    • ف
      1 1
      28 مهر 1400

      باسلام تمامی لایی ها با شستشو جدا میشوند ، مگر اینکه با فاصله چند میلیمتر از درز دورتادور لایی را دوخت بزنید تا مقاومتش بیشتر شود

  • خدیجه رجبی
    2 0
    4 مهر 1402

    سلام من دارم پالتو میدوزم به جلوی پالتو لایی بزنم یا به سجافش و یه سوال دیگه هم دارم من چه لایی به پالتو بخرم ممنون

نظر خود را درباره مطلب بالا بیان کنید


کاراکتر باقیمانده
مطالعه کن